Typology of Internet gaming disorder and its clinical implications

Abstract

Various perspectives exist regarding Internet gaming disorder. While the concept of behavioral addiction is gaining recognition, some view the phenomenon as merely excessive indulgence in online pastimes. Still, in recent years, complaints from patients or their family members about problems related to Internet use, particularly Internet gaming, have become more common.

However, the clinical picture of Internet gaming disorder could be obscured by its heterogeneous manifestations with other intertwined factors, such as psychiatric comorbidities, neurodevelopmental factors, sociocultural factors, and game‐related factors, which may influence the pathogenesis as well as the clinical course. To mitigate such problems, clinicians should be able to consider diverse aspects related to Internet gaming disorder. Classifying such a heterogeneous problem into subtypes that share a similar etiology or phenomenology may provide additional clues in the diagnostic process and allow us to designate available clinical resources for particularly vulnerable factors. In this review paper, we suggest a typology of ‘impulsive/aggressive,’ ‘emotionally vulnerable, ‘socially conditioned’ and ‘not otherwise specified’ as subtypes of the heterogeneous phenomena of pathological Internet gaming. The implications of these subtypes for assessment and treatment planning will also be highlighted.

Sintesi

Il gioco problematico su Internet può danneggiare vari ambiti della vita, come il funzionamento interpersonale, sociale, scolastico e professionale, ed è noto per essere associato a molti problemi psichiatrici. Nell’era dell’iper-connessione, il gioco è una componente importante che induce la dipendenza da Internet. L’ IGD è particolarmente allarmante in quanto le giovani popolazioni sono più predisposte ad un uso scorretto della tecnologia.  È stata proposta una tipologia di tre gruppi IGD distinti: giocatori “impulsivi/aggressivi”, “emotivamente vulnerabili “e” socialmente condizionati”.

L’isolamento sociale è stato identificato come un importante fattore di rischio per IGD; pertanto, abbiamo visto che essere connessi agli altri, una delle caratteristiche principali dei giochi su Internet, è uno dei motivi principali per cui il gioco contribuisce allo sviluppo di IGD. Per quanto riguarda i fattori individuali, fattori genetici, neuro-fisiologici, cognitivi e di personalità possono tutti svolgere un ruolo nella patogenesi dell’IGD e dei suoi sottotipi. Inoltre, lo sviluppo dell’IGD potrebbe anche essere influenzato da vari fattori socio-ambientali, tra cui le relazioni genitore-figlio, un monitoraggio/orientamento adeguato relativi al gioco, atteggiamenti della società nei confronti del gioco, pressione dei pari e accessibilità a Internet. Affinché questi dati, si evince dall’articolo, siano più dettagliati ed esaustivi, sarebbe necessario un targetting meglio definito.

Bibliografia

Per la consultazione della ricerca si rimanda al sito

http:// doi:10.1111/pcn.12457